Risktvåan (Halkbana)

Med Risktvåan (Halkbana) får du prova på att köra på halt underlag, och se hur pass bra du hanterar bilen. Hos oss på Handens Trafikskola kan du snabbt och smidigt boka halkbana i Stockholm.

Boka kurs

Kommande kurser

• Nästa Handledarkurs:
    21 Mars, kl 17:15-20:45
  • Nästa Risk1:an:
    26 Mars, kl 17:15-20:45
  • Nästa Risktvåan:
    24 April, kl 11:45

Boka kurs ⤵

Boka kurs

Personnummer (ÅÅMMDDXXXX)
Personnummer (ÅÅMMDDXXXX) är obligatoriskt.
Förnamn
Förnamn är obligatoriskt.
Efternamn
Efternamn är obligatoriskt.
Telefonnummer
Telefon är obligatoriskt.
E-postadress
E-post är obligatoriskt.
Meddelande till oss
Meddelande är obligatoriskt.

Nyligen godkända elever

YouTube video

Risktvåan (Halkbana)

En viktig del av din utbildning inför körkortet är Risktvåan (Halkbana). De som bor i Sverige måste kunna hantera vinter och hala vägar. Du kan boka in denna del av kursen hos oss på Handens Trafikskola i Haninge. Om du väljer en av våra intensivkurser så ingår den redan i paketet. Exakt hur den går till kan variera lite beroende på halkbanan, men de viktigaste elementen finns alltid med.

Visa mer

Risktvåan (Halkbana) är obligatorisk, och när du klarat av den har du fem år på dig att bli klar med körkortet. Precis som med de andra delarna av körkortsutbildning, som Riskettan / Riskutbildning. Men det rekommenderas att ta denna del när du börjar närma dig själv uppkörningen. För du får ut som allra mest av den om du har lärt dig kontrollera bilen. När du känner dig som hemma bakom ratten och kan hantera körningen väl.

Poängen med Risktvåan (Halkbana) är alltså att du ska få en uppfattning om vad det innebär att köra på halt väglag. Innan du ger dig ut i bilen så finns det vissa teoretiska moment. En kort introduktion med alkotest och målsättningen av utbildningen. Om du vill kan du få känna på hur det känns att krocka i en speciellt utformad stol. Du kan även uppleva hur det känns när bilen hamnar upp och ner.

Väl ute i bilen har du hela tiden kontakt med din handledare. Du får köra olika banor och visa att du kan hantera bilen. Det kan vara slalomkörning mellan koner, att svänga i en hal kurva, samt att väja för ett hinder. Ett antal halkbanor använder sig av ett system där däcken lyfts upp en aning. Det känns ungefär som när du tappar greppet på en isig väg. Handens Trafikskola kan stå till tjänst med mer information om Risktvåan (Halkbana).

Fäll ihop artikeln